Prove topljeno sidro bačena krajna

Izložbe

Prove topljeno sidro bačena krajna

Stvaranjem izloženog fotografskog ciklusa Goran Vranić se vratio analognoj crno – bijeloj fotografiji kao temeljnoj likovnoj tehnici osobnog umjetničkog izražavanja. Osnovno opravdanje za izbjegavanje digitalnog bilježenja umjetničkog motiva Vranić pronalazi u činjenici da je otisak (isprint) digitalnog zapisa samo reprodukcija odnosno dokument originalne virtualne slike. Suvremeno nastala analogna fotografija otisnuta na bromidnoj, kartonskoj podlozi u slikama pretpanoj današnjici postala je rijetkost. Njene neponovljive likovne osobine i mogućnosti koje nudi i fotografu i promatraču ponovno predstavljaju izazov.

Fotografskim portretiranjem pramčanih djelova jadranskih barki Vranić stvara autentični umjetnički svijet. Prove i njihove cime , gropi , bitve , mustači , kašete, cerade i dekice u dijelu Vranićevih kompozicija postaju čisto likovni elementi. Ove fotografije gotovo su apstraktne uslijed kompleksnosti likovne kompozicije koju čine dinamična uravnotežena simetričnost linearnih elemenata i izrazito kontrastiranje svjetlih i tamnih površina. Bogatstvom tamnih tonova Vranić gotovo trodimenzionalno materijalizira odraze na zrcalno glatkoj morskoj površini, te utišanim ali zasljepljujućim bjelinama dematerijalizira opipljive površine prova. Na većem broju izloženih fotografija morska površina nije glatka, već je uzburkana valovima, kapljicama kiše ili plutajućim lišćem. Odrazi koje takva površina nosi su slikovitiji jer nisu jednoznačno određeni zrcalnom simetrijom. Njihove sive tamnine su dematerijalizirane, a prije spomenuti kontrasti ublaženi. Prove sa svime što ih sidri, veže i čuva Vraniću otkrivaju slane rane dok u društvu lelujavog morskog bilja čekaju otisnuće od kraja. Nekolicinu ih je u čekanju more potopilo i pretopilo u privid. Neopipljivom igra svjetla prekrivaju ih poluprovidne namreškane površine, uzbudljive valovite vrtnje, i nestvarno mirne bistrine.

Vranić u najnovijem ciklusu fotografija uvjerljivo i nepretenciozno bilježi prosječnost i uzvišenost, nesavršenost, i ljepotu. Svakodnevi motiv brojnih primorskih i dalmatinskih gradića pretvorio je u umjetnički iskaz.

Antonija Škrtić